Tuesday

muzik...

"Selera gua terhadap muzik sudah hampir mati...."
tu status facebook gua yg gua penah letak x lama dulu. Hasilnya gua dpt komen2 yg agak terkejut dr membe2 gua. Ramai yg x bagi gua stop dgn muzik. Gua automatik rase best dan blagak hero... keh keh keh... dan secara x langsung komen2 tu buat gua pikir blk berkali2 sampai gua dpt satu semangat kunun nak kembali aktif menjadi pengikut industri muzik tanahair.

TAPI..... sampai sekarang, gua rasa agak payah nk jadi pendengar, pencinta, pengikut muzik2 baru. hati & telinga gua cpt jemu bila dngr lagu2 yg ada skarang. lagu2 lama dh tentu2 gua xnak dngr selalu2 sgt. lagu2 baru plak payah melekat. bulehla takat nk dngr sekali dua, pastu... ntah... gua dh rasa jemu. lu org bayangkan, ROTTW yg gua kumpul dari sejak gua matrik x penah miss tu pon (kalau ade miss 1-2 issue, gua akan carik blk dkt booth ROTTW time ade event2 atau time ROCK the WORLD. haha...) gua dh xde nafsu nk beli. dh malas nk kumpul. (lu org tak tahu ape bende ROTTW...?? erm... xyah la bace entri ni, gi dngr lagu lady gaga nuh. keh keh....)

kenapa..??

gua syak, mungkin ade beberapa sbb gua jadik camni....

1. Nilai muzik atau hasil seni tu sendri dh xde...
ok, lu org bayangkan... kalau gua angkat sekeping CD Disagree, utk gua dengar dlm keta dan bila nk dngr depan laptop, gua rip cd, pastu gua simpan CD tu kunun sbb gua syg. tapi, bile membe gua trdngr dari laptop gua, dia selambe cucuk pendrive then copy trus bleh dngr dari FM modulator dlm kete die. xyah kuar duit sesen pun. ape jadahnye camtu..?? mane nilai CD gua...??  btul x..?? tu blum kire file2 yg lu org bleh download senang2. sape nyanyi lagu tu, camne dia buat, utk apa, ape lu org kisah. asal sedap, download.... cis...!! siap gua kene gelak sbb beli CD padahal si penggelak ni bleh download sng2 je lagu tu. satu album full siap hidden track. cilakak...!!! 

lu bandingkan zaman2 pakai kaset dulu. nk dngr kene berebut. pastu dngr pun pakai walkman. yg bleh dngr pakai radio kire gempak skit la, tp still org yg pegang kaset je bleh dngr. kaset yg harga belas2 ringgit tu gua rasa lebih bernilai dr CD gua skarang yg harga berpuluh2 hengget. cover kaset pulak sampai naik lunyai sbb dok bertukar tgn nk hafal lirik yg ade. sape dpt hafal dulu, dia power...nak2 pulak lagu org putih. tapi skang, nk berebut apenye. lirik lu carik internet ar, siap print trus skali dgn gamba band. apedehal...?? cover inlay lu bleh simpan dlm laci... keh keh...


                            antara contoh inlay kaset gua yg masih dlm simpanan... haha...

                                                            

ok, sbb yg kedua...

2. gua rasa sbb gua dh makin tua kot........ keh keh keh......

p/s : ade beberapa sbb lagi yg gua nk tulis sini... tp nanti2 la gua sambung....

4 comments:

fux said...

gua igt lg,nk rewind kaset kna pusing pkai pen...rewind pkai walkman tkot bateri cpat abis..so,mcm mna pn,mesti dgar smpi abis kaset tu...

mie said...

keh keh... btul brader... sambil dngr dookie, kaset 1.2 miligram rewind pakai pen...

p/s: ada satu teori bdk2 skolah gua... "bateri kalau habes, lu kene ketuk2 skit kasik mampat...insyallah bleh la pakai lagi satu dua lagu sblm suara penyanyi jadi garau sbb walkman dh pusing slow..." kah kah kah...

fux said...

org len pkai walkman,lu ajak gua share bli radio apsal?bateri 6 biji...pokai tros gua time 2...cisss...

mie said...

cilakak...!!! gua ingat sapa td... rupa2 nya lu.... kah kah kah...